Erhard Schnell er død (1927-2020)
Erhard Schnell er død
Erhard Schnell, der af mange betragtes som ”faderen til Opel GT”, døde lørdag den 8. februar, i en alder af 92 år.
Erhard Schnell og formand Morten Jeppesen
Erhard Schnell kom efter sin uddannelse som brugskunstgrafiker fra Højskolen for Kunst og Design i Offenbach am Main til Opel tilbage i 1952.
I 1961 var han i en periode hos General Motors i Detroit, og kom tilbage til Opel i Tyskland i 1962, hvor han blev designassistent under Clare MacKichan, der var designchef hos Opel.
Det var dér at Erhard Schnell lavede de første skitsetegninger til Opel GT’en i 1962, og sammen med sin chef, Claire MacKichan, var de i lang tid de eneste som arbejde med og kendte til Project 1484, der senere blev til Opel GT’en. Erhard Schnell var på mange måder en høflig og beskeden mand, og han har tidligere udtalt at han snarere så sig som ”sønnen af Opel GT”, idet det var hans chef, MacKichan, der igangsatte Project 1484, og derfor måtte være ”faderen til Opel GT”.
I 1963 blev den første 1:1 model lavet i ler og projektet var stadig en hemmelighed for ledelsen i Opel. Efter at Erhard Schnell i 1964 var blevet leder af Advanced Design Studios hos Opel i Rüsselsheim, var prototypen Opel Experimental GT var klar til IAA biludstillingen i Frankfurt i 1965. MacKichan var nu nødt til at orientere Opel-ledelsen om projektet, som han og Schnell havde udviklet i hemmelighed og senere i en snæver fortrolig kreds. Heldigvis – var Opel-ledelsen begejstret.
Særligt den velkendte Coca Cola-flaske formgivning og klaplygterne imponerede ledelsen. Også fraværet af et traditionelt bagagerum faldt i god jord, da det understregede at det her var en sportsvogn og ikke en familiebil, der skulle bruges til indkøb! Detaljerne om dørene, der var med til at forme GT’en tag blev noteret meget positivt. Og det fantastiske HK/vægt-forhold fik den tekniske direktør til at udbryde: ”Vi vil ud i venstrebanen – den hurtige bane!” Alt dét og meget, meget mere, som alle dem der kender Opel GT’en ud og ind, var Erhard Schnells fortjeneste.
Efter en succesfuld præsentation af Opel GT’en på IAA udstillingen i Frankfurt i 1965 besluttede Opel i 1966 at sætte Opel GT’en i produktion, hvorpå dén Opel GT, som vi kender i dag, blev præsenteret på industrimessen i Berlin i september 1968. Opel GT’en var klar til salg straks efter.
Erhard Schnells unikke designarbejde var færdiggjort, og den legendariske Opel GT var født, og sloganet ”Nur Fliegen ist schöner” blev fasttømret i mange bilentusiasters bevidsthed. Noget, der stadig lever den dag i dag.
Erhard Schnell arbejdede hos Opel frem til sin pensionering i 1991. Efter designet af Opel GT’en bidrog Erhard Schnell også til de velkendte Kadett, Ascona, Manta og Rekord-modeller. Udover GT’en var han mest stolt af Corsa A - og Calibra, hvor sidstnævnte dengang satte verdensrekord med laveste luftmodstand. Igen en designfinesse fra Erhard Schnell.
Erhard Schnell var flere gange med til de årlige Opel GT Europatræf, hvor flere medlemmer af klubben har haft glæden af at møde Erhard Schnell. Blandt andet var han generøs med at give sin autograf indvendigt i lygtehuset på GT’en. Noget, som nu desværre ikke længere kan opnås, men som i dag er mere værd end nogensinde for dem, som nåede at få denne ekstra gave med fra Erhard Schnell – udover hvad han gav os alle med Opel GT’en.
Erhard Schnells autograf på Kent Lager Jensens Opel GT
Jeg talte selv med Erhard Schnell under Europatræffet i Tyskland i 2016. Dengang var han 88 år, men stadig livsfrisk og med en uændret passion for Opel GT. Vi talte også om Opel GT Concept-modellen, der lige var præsenteret forinden. Han fortalte stolt at han meget tidligt i designfasen var blevet inviteret af Opel til at kommentere på Opel GT Concept-modellen, - så selv i de senere år var entusiasmen intakt – og måske lyttede Opels ingeniører på Schnell, da der i Opel GT Concept-modellen var flere træk fra den oprindelige Opel GT, der for mange er den eneste, rigtige Opel GT.
Tak Erhard Schnell – fordi du gav os vores Opel GT. Vi vil til gengæld ære og mindes dig hver gang vi drejer startnøglen på vores Opel GT’er.
Morten Jeppesen
Bliv medlem
Er du interesseret i at blive medlem af Opel GT Klub Danmark ?
Det koster 400,00 kr. i årligt kontingent at være medlem. Ved indmeldelse efter 1. januar betales dog kun 200 kr. for resten af året indtil 31. maj.
Følg os her: